När Är Det Humor (Part 5)
Introduktion
Jag ska i den här essän analysera ryska aktionsgruppen 'The Blue Noses Group' och fastställa om aktionsgruppen skapar humor eller konst (eller möjligen något annat)/(eller möjligen kan inbegripas i multipla begreppsvärldar).
Humorvärlden
Till att börja med vill jag understryka verket 'Absolut Blue Noses' enligt vilket aktionsgruppen undersöker olika sätt att förtära (eller använda sig av) alkoholiserade drycken 'Absolut Vodka'. Detta görs i enlighet med konstvärlden (fantasiell kreativitet) men då inget riktigt statement görs (om man bortser från det uppenbara (trams (här utan negativ accient) om en nationalikon)) så får 'Absolut Blue Noses' definieras som ett humorverk.
Konstvärlden
Senare understryker jag verket 'Kitchen Suprematism' vilket består av tallriksmodeller arrangerade med frukostpålägg i mönster i enlighet med konströrelsen suprematism (bildkonst). Här får aktionen klassas som konst då ingen dramaturgi infinner sig när (då) aktionen enbart replikerar suprematism. Huruvida aktionen får klassas som suprematism eller satirisk fotokonst kan diskuteras men även utan att direkt vara suprematism definieras detta verk som konst.
Televisionsvärlden
Jag fortsätter med att definiera 'The Blue Noses Group' inom ramen för begreppsvärldar och uppmärksammar det "uttalade" humorutbytet mellan 'The Blue Noses Group' och 'Anders Johansson' och 'Måns Nilsson'. Men då detta mer var ett segment ur en tv-serie (utbytet resulterade inte i flera "sources" utan utmynnade bara i ett inslag i tv-serien 'Anders och Måns' (variety/sketch)) än ett faktiskt humorutbyte så definierar jag denna aktion som i enlighet med televisionsvärlden.
Slutsats
Jag har i denna essä diskuterat den ryska aktionsgruppen 'The Blue Noses Group' i enlighet (med en utalad strategi med tes (s)om humorvärlden) med de begreppsvärldar aktionerna representerar (humorvärlden+konstvärlden+televisionsvärlden).
// Niclas VI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar