lördag 13 januari 2018

Thomas Green - Tiger-Zebra

Tiger-Zebra [Konstvärlden]



Thomas Green
Tiger-Zebra
painting performance, 1999 (1998)


Tiger-Zebra i ett postmodernt perspektiv

Verket undersöker relationen mellan konstnär och konstbetraktare men i motsats till ett relationellt verk är det här snarare än förlängning av konstnären genom konstbetraktare - ett tillika proof of God's existence förklätt i ett konstverk.


Tiger-Zebra i ett modernistiskt perspektiv

Verket är ett formexperiment enligt klassisk modernistisk praxis - här ges formen enligt variabel målning - en målning som skiftar form under pågående visning (helt enligt konstbetraktarens önskemål). Det ger enligt museum regulations att detta är mer eller mindre främjande men enligt institutionella konstlagar ska det sägas att detta blir fullt tillåtet.


Tiger-Zebra i ett romantiskt perspektiv

Verket blir här a work of art with bystander's - enlisted as crowd during art manifacturing - verket's helhet belyses därmed och verket är inte komplett innan det har målats inför publik.


Tiger-Zebra i ett klassicistiskt perspektiv

Verket är här endast konst in the former educationals as a work of art before and after it has been put up on display men före det har målats med marker pen.


Tiger-Zebra i ett dadaistiskt perspektiv

Verket blir här konst då den första artefakten (i händelse av två unika skeenden) är without approval (odd målning (artefakt från annan (ingen) utställning (icke-konst som konst))) och den andra artefakten är en målning after approval (odd målning (artefakt målad under dess utställning (icke-konst som konst))).



Tiger-Zebra [Komedivärlden]



Thomas Green
Tiger-Zebra
prank recording, 1999




Thomas Green
Tiger Architecture
conceptual, 1999


Tiger-Zebra i ett postmodernt perspektiv

Verket använder sig av en klassisk typy i form av dold kamera med outrageous behavior to stun the crowd men med konstvärlden's lagar till låns. Verket blir här två målningar i ett (en från komedivärlden och en från konstvärlden) - med 'Tiger-Zebra' från komedivärlden och 'Tiger Architecture' från konstvärlden.


Tiger-Zebra i ett modernistiskt perspektiv

Verken blir här såväl prank (genrefication) båda två då konstvärlden assimileras och arkitekturen (konstinstitutionen) blir en overkbar parameter. To put it clearly - först görs ett prank som innefattar hängning av verket ('Tiger-Zebra') utan tillåtelse och sedan görs ett prank med föresatsen att omvandla verket ('Tiger Architecture') (utan tillåtelse) - detta utan att exekuera konstvärlden utan endast deras institutionella lagar.


Tiger-Zebra i ett romantiskt perspektiv

Verken blir här omförvandlade till ett verk ('Tiger-Zebra') with the funnyness as the act of hanging the odd (art) work on the walls of a system of interior value.


Tiger-Zebra i ett klassicistiskt perspektiv

Verken blir här omförvandlade till ett verk ('Tiger Architecture') med the funnyness as a painting with black marker use.


Tiger-Zebra i ett dadaistiskt perspektiv

Verken blir här icke-konst (komedi) då det första verket är without approval (odd målning (artefakt från annan (ingen) utställning)) och det andra är en målning after approval (odd målning (artefakt målad under dess utställning)).

// Niclas III's Fantasy Commander (Fantasy Creature)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar