När Är Det Humor (Part 1)
(H) Sats* innehåller (s) subjekt och (p) prejudikat
All humor; innehåller ett subjekt och ett prejudikat. Dessa knyts samman av en sats som kan vara en (ett) sketch, skit, surreal, dark, improv, performance eller (i mer sällsynta fall) en känsla.
Subjektet knyter samman prejudikatet med en speciell kraft; i vanligare fall innefattar det två polära komedienner (straight man och funny-man) men det kan även i mindre vanligare fall innefatta ett komiskt objekt (humorutövare) och ett komiskt subjekt (humorbetraktare). I samtliga fall gäller dock att kraften (som vi kan kalla humorkraften) bildar en enhet av subjekt och prejudikat. Detta bör inte ses som att subjekt och prejudikat inte kan existera var för sig (se te.x 'stand-up comedy'). Humorkraften fungerar dock som som katalysator och förmedlar tidigare nämnda humorsammansättning. (Stand-up existerar med modern katalysator (i form av te.x ytterliggare komedienner i uppsättning, TV-produktion, radiomanagement o.s.v)).
När så ett utlåtande ska ges av en tredje part ska det i första hand vara denna kraft som utlyses. Fall där humorsingulariteten ges av motstående känslor (se te.x 'surreal comedy') blir här tydligast med fall av icke-humor. Fall av stringent humorkraft (fall av existing humor) gäller för subjekt och prejudikat som varandras motpoler och interchangable deeds. Prejudikatet ska så i de flesta fall vara utbytbart mot subjektet (med undantag för te. x 'improvisational comedy').
I belysningen av detta ska så ett fallexempel bemötas med kritisk energi. Fallet det handlar om är av typen 'prank call' av konstellationen 'EuroCop Radio' med titeln 'Death Bus'. Fallet beskrivs som ett 'prank call' där en komedien vid namn Bubba (medlem av konstellationen 'EuroCop Radio') ringer upp en familj där en idrottare från kommunen ingår. Samtalet fortskrider med att Bubba utger sig för att vara polis varmed Bubba utlyser skälet till ringningen för att meddela att nämnda idrottare omkommit i en olycka med bus. Reaktionen som följer är ett högt (mycket) ångestladdat skrik. Reaktionen är kanske outkomlig men markeras ändå tydligt som humorsingulariteten av nämnda konstellation (Bubba). Detta vill jag belysa som ett av de tydligaste exemplen av icke-humor (kanske det allra tydligaste). Även om 'prank calls' kan exkludera ena parten (även om det är oklart exakt hur) så bemöts busringaren i detta fall av ett ångestskrik (humorkraftens anti-partiklar) (jämför lustfyllt skratt (humorkraftens partiklar)) som omöjligen kan bringa subjekt och prejudikat samman (not co-existence). Följande; Bubba (EuroCop Radio) hade kunna kommit undan med att bli testade för konst och i så fall av det expressionistiska slaget men även då får man problem där subjekt och prejudikat inte bemöts (inte härleds) som är verkställande även i konst av expressionistisk anda. Vidare; kan deras verk inte sägas vara humor (av det expressionistiska slaget) kan det omöjligen bli konst heller (av det expressionistiska slaget). Ergo; kan deras verk inte sägas vara humor (av obestämt slag) kan det heller inte vara konst (av obestämt slag) då konst är en diskurs med högre intentionsdjup än till exempel komedi (som dock har högre intentionsdjup än till exempel ICA-världen) (givet att de båda exemplen innefattar liknande subtyper (te.x expressionistic, performance)). Alltså; humorverket 'Death Bus' av typen 'prank call' med konstellationen 'EuroCop Radio' är inte humor (inte heller konst).
(H) Sats innehåller (s) subjekt men inte (p) prejudikat
* Sketch, skit, surreal, dark, improv, performance
// Niclas II & Niclas V
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar