The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride)
Josephine Pryde
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride)
installation sculpture, 2016
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride) i ett kaotiskt system-perspektiv
Verket är en aktualisering av begrepp som storaktighet och litenhet som här används ekvivalent - något som stort eller litet i mening av dess skalaktighet.
Liknelser kan dras till det allomförtjusande och verket kan här ses som en resa med tåg till Månen.
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride) i ett postmodernt perspektiv
Verket är en aktualisering av relationella begrepp som tid, händelse och event. Tiden representeras av breven som logisterar tåget; händelse är graffitti-målningarna som täcker vagnen; eventet är tåget i momentan position som inkluderande ett konstverk.
Interferens nås här genom särskilda dragningar och förutseende som vid verkets näst möjliga efterlevare i form av Maurizio Cattelan's 'The Ballad Of Trotsky' samt Emma Sulkowicz' 'Mattress Performance (Carry That Weight)'.
Liknelser kan dras till det allomvetande och verket kan här ses som en resa med tåg från Skottland till Tanzania.
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride) i ett modernistiskt perspektiv
Verket är en aktualisering av motsatser; tåget som fraktar postpaket som enligt titeln färdas från sin startdestination till slutdestination med expressfart - paketen är beroende av tågets tröghet; vilket pekar på att tåget kommer förflytta sig från sin startdestination till slutdestination samt den plattform som tåget transcenderar. Men samtidigt är tåget orörligt; och har omöjligen möjlighet till att förflytta sig; givet sin skalenlighet; från sin startdestination till slutdestination.
Liknelser kan dras till det allomfattande och verket kan här ses som en spårvagn på resa.
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride) i ett pop-art perspektiv
Verket är en aktualisering av interdemonstrationen av graffitti på tågvagn; vilket implicerar ett stillastående tåg samt tågvagn i rörelse; vilket implicerar ingen graffitti på spårvagn. Tåget kan inte både vara i rörelse och uppha graffitti-målningar.
Liknelser kan dras till det allombevisade och verket kan här ses som en spårvagn ej i trafik.
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride) i ett surrealistiskt perspektiv
Verket är en aktualisering av tillståndet passagerare på tåg - här med människa i fullskala på skalenligt tåg.
Liknelser kan dras till det allkonstnärliga och verket kan här ses som en spårvagn i Uppsala.
The New Media Express In A Temporary Siding (Baby Wants To Ride) i ett klassicistiskt perspektiv
Verket är en aktualisering av besannade önskningar av typen som generaliseras till att åka tåg. Här är att åka tåg ekvivalent med att besöka detta konstverk om att åka tåg.
Liknelser kan dras till det allmängiltiga och verket kan här ses som en buss vid busshållplats.
// Niclas* & Henrik VII
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar