När Är Det Humor (Part 7)
Introduktion
Jag vill i den här essän visa på modern prank/hidden camera-televiseringar (post-'Candid Camera') vilket jag gör genom först ett exempel på 'assisted pranks' (avant-garde humor) - senare ett exempel på 'directed pranks' (experimentell humor) - och till sist ett exempel på prank/performance (med gränsen mellan konst och humor).
Assisted Prank
Först och främst vill jag belysa humorserien 'Jackass' (2000) där vissa element var av typen prank/hidden camera men med mer utstuderad rekvisita än t.ex 'Candid Camera' där inslagen mer var av expressionistisk typ med subjektens reaktioner i fokus. Exempel på sådana pranks var t.ex ett inslag där en uppstoppad krokodil användes vid gathörn allt för subjekten att snubbla över när dem närmade sig gathörnet och ett annat prank som innefattade en babydocka (med kuvös) som lämnades kvar ovanpå objektets bil (efter ett besök på en bensinmack) men utan att subjekten på avstånd kunde skilja mellan babydocka och baby. Även här är subjektens reaktioner i fouks men inslagen är ändå betydligt mer avant-garde och använder sig av mer rekvisita än t.ex 'Candid Camera'. 'Jackass' hidden camera/pranks av den här typen väljer jag att kalla 'assisted prank'.
Directed Prank
Av typen (nästa steg i prank/hidden camera-evolutionen) esoterisk rekvisita/regisserade pranks ('directed prank') finner jag humorserien 'World Shut Your Mouth' (2005) med 'Dom Joly'. Här återfinns ett inslag med två busstopp där den ena är utrustad med fåtölj och alkoholhaltig dryck med garnitioner och den andra ett helt standardiserat busstopp. Här är tanken att inrusta en första klass-typifikation med busstopp som första led.
Prank/Performance
Något tidigare televiserad än ovanstående show vill jag upplysa svenska prank/hidden camera-serien 'Ursäkta röran! (Vi bygger om)' (2002). Med taglinen 'Ett wakeup-call för ett slumrande Sverige' fanns 'Fredrik Wikingsson' och 'Filip Hammar' med inslag som - dock kanske bara implicit - testade gränserna mellan humor (prank/hidden camera) och konst (performance). Här återfinns ett inslag (som exempel) med 'Emma Andersson' (kallat 'SM i nazireferens') där objekten - allt under förespeglingen av rutin-intervju - försöker referera nazisttermer - detta helt utan subjektets vetskap. Allt som allt refereras över 50 referenser i inslaget (som avslutas med en påa inför inslaget med 'Emma Andersson' i en t-shirt med texten 'Treblinka') som enligt objekten var skapat för att visa på (vissas) ignorans över ett historiskt mastodontiskt scheme.
// Niclas V & Niclas VII
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar