tisdag 29 januari 2019

När Är Det Humor (Part 4)

När Är Det Humor (Part 4)


Introduktion

Jag ska i denna essä analysera Andy Kaufman och visa på att även om hans tidiga verk möjligen kan klassificeras som (experimentell) humor hans senare del (progressivt utkristallerade karriär) ger honom status som konstnär (förmest).


(Expressionistisk) humor

Som start vill jag visa på att ett av Kaufman's tidiga verk - the 'Mighty Mouse-bit' (mimik till grammofon spelandes introlåten till den animerade serien 'Mighty Mouse') - kan tolkas som ett slags (experimentell) expressionistisk humor. Detta är dock tvetydigt då all (den mesta) humor kan sägas vara expressionistisk med skillnaden här att the 'Mighty Mouse-bit' är till formen humor men är lika mycket ett uttryck för Kaufman's osäkerhet och kan på så sätt kunna definieras som konst.


Konceptuell humor

Ett annat tidigt verk är karaktären 'Foreign Man' som i likhet med t.ex 'Gregg Turkington's' 'Neil Hamburger'-karaktär är en spelad (awful) stå-uppkomiker som möjligen kan definieras som konceptuell humor (humor med avsaknad av emotionen skratt men med en känsla av förnöjsamhet (som här ska ses i samklang med Kaufman's progression mot konstnär).


Expressionistisk konst

Kaufman's (progressiva) utveckling mot konstnär blir mer tydlig med exemplet 'The Great Gatsby-bit' - recitering av romanen The Great Gatsby från början till slut; här med syfte att väcka en känsla hos publiken. Då denna känsla dock etableras tidigt i 'The Great Gatsby-bit' och är relativt lättdefinierad kan detta ses som ett expressionistiskt (med vagt tolkningsutrymme) konstverk.


Performancekonst

Som exempel på performancekonst från nämnde Andy Kaufman (och med mer vitt tolkningsutrymme (array of emotions)) vill jag använda mig av Kaufman's karaktär Tony Clifton; som är en tidig version av den humor som numera identifieras med t.ex Andrew Dice Clay. Här ges något mellanting mellan humor och konst med mer balans mot konst då Tony Clifton sällan levererar skämt (jokes; gags).


Abstrakt expressionistisk konst

Som sista exempel ges the 'Sleeping-bit' som är ännu tydligare definierat som konst; och möjligen kan gå under definitionen abstrakt expressionistiskt konst (öppen för tolkning (brett) av betraktaren). Verket består av Kaufman på scen som rullar fram en kudde och täcke och instruerar publiken att lägga sig och sova.

// Niclas V & Niclas VI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar